Schaf pedagogische verlofdagen even af. Geef les op woensdagnamiddag. Neem even een stuk zomervakantie af | Topics.be

Gepubliceerd op Auteur: koenarchief

https://www.topics.be/schaf-pedagogische-verlofdagen-even-af-geef-les-op-woensdagnamiddag-neem-even-een-stuk-zomervakantie-af-a15537200demorgen/?context=zoek%2F%3Fquery%3Dhans%2520willem%2520snoeck

Schaf pedagogische verlofdagen even af. Geef les op woensdagnamiddag. Neem even een stuk zomervakantie af

Hans-Willem Snoeck is professor in de geneeskunde (microbiologie en immunologie) aan de Columbia University in New York.

Hans-Willem Snoeck26 januari 2021, 17:00
3 min

Hans-Willem Snoeck. ©Thomas Sweertvaegher
Het is weer zover, we verzeilen in een nieuwe coronagolf die volledig vermijdbaar was.

Er wordt geconcentreerd op reizigers. Die veroorzaken echter geen derde golf, ze maken die hooguit wat erger. De Britse variant is al sinds november in het land. Gezien die meer besmettelijk is, neemt die geleidelijk aan meer besmettingen voor zich. Nu zijn naar verluidt 25% van de besmettingen veroorzaakt door die variant. Dat is gewoon een voortzetting van het exponentieel voordeel van die variant en was te verwachten. Reizigers dragen hiertoe bij (en ja, het verbieden van toeristische reizen is een goed idee), maar veroorzaken op zich niet een derde golf. Het beleid veroorzaakt dat.

Meer zorgwekkend is wat alweer op de scholen gebeurt. Net zoals in september en in december is het aantal gevallen al weken vooral aan het stijgen bij kinderen onder de 9 jaar. Dit heeft niets met de Britse variant te maken. Er is nog door niemand bewezen dat die meer besmettelijk is voor kinderen. Kinderen lopen steevast vóór op de golf. Het verhaal dat zij de uitbraak gewoon volgen houdt geen steek. In dat geval zou een stijging bij kinderen die van de algemene bevolking moeten volgen. Het is net het omgekeerde. Iedereen kan dat nagaan op het Sciensano dashboard. Er wordt dan gezegd dat het aantal besmette kinderen relatief laag is. Dat is waar. Maar omdat we alleen zieke kinderen testen, missen we de duizenden asymptomatische verspreiders.

Ik heb in december al voorgesteld om het schooljaar te herschikken. Dat was eenvoudig geweest. Neem een stuk grote vakantie nu, terwijl we de bevolking vaccineren (met vaccineerders die zelf gevaccineerd zijn, zelfs dat lijkt controversieel om redenen die onbegrijpelijk zijn). Maak de schade goed door een stuk paasvakantie en een stuk grote vakantie in te nemen. Schaf pedagogische verlofdagen even af. Geef les op woensdagnamiddag. Daarmee moet iedereen die van thuis kan werken dat ook doen. Of neem nu gewoon even verlof en ga werken in de zomer.

Vervelend, zeker, maar de eerste en tweede golf hebben ons telkens 10.000 levens gekost, de derde golf gaat er nog 10.000 aan toevoegen. Dat wil zeggen dat we tegen eind maart mogelijk één op 300 Belgen verloren zullen hebben. De vaccinatiecampagne zal bovendien dan nog meer in het honderd lopen. Dat is ronduit dramatisch. Om over de economische gevolgen nog maar te zwijgen.

Maar onderwijsminister Ben Weyts (N-VA) houdt het been stijf. Waarom is mij een compleet raadsel. Het tijdelijk sluiten van scholen leidt volgens onze ‘experts’, die om één of andere reden tegen beter weten in blijven beweren dat de scholen geen groot probleem zijn, tot onherstelbare schade. In dat geval moeten we misschien ons hele onderwijssysteem eens opnieuw bekijken. Kinderen hebben bijna vier maanden vrij per jaar. Geen pedagogische haan die daarnaar kraait. Het is een moordende en cynische houding.

Nu gebeurt wat ik lang vreesde: wilde schoolsluitingen her en der en een derde golf. Toch weet het beleid dat er een vlieg aan de lamp zit, want het krokusverlof wordt verlengd in de middelbare scholen met een week afstandsonderwijs. Het probleem lijkt echter vooral in de lagere scholen te zitten. Dat is toevallig ook waar nog steeds geen maatregelen worden genomen.

Een volgende absurditeit is dat we dan toch maatregelen hebben in het hoger middelbaar om dat open te houden, maar dat universiteiten gesloten blijven. Dat zijn epidemiologische nonsens. Wat werkt in het hoger middelbaar, werkt in het hoger onderwijs. Alleen is daar een avondklok nuttig om het studentenleven in te perken. Studenten hebben ook in-persoon onderwijs nodig, en die zijn er mentaal echt onderdoor aan het gaan.

Het beleid moet ook weerstaan aan de verleiding om zoals in Frankrijk een avondklok om 6 uur in te stellen. Integendeel, hou essentiële winkels langer openen zodat niet iedereen daar op hetzelfde moment verschijnt. Een uitgebreide studie in de VS heeft aangetoond dat het verkeer in winkels verminderen met 80 procent de transmissie met 95 procent reduceert. Dat zou mooi zijn, maar kan alleen als essentiële winkels langer, en niet korter open zijn.

Om de hypocrisie van het beleid in het licht te stellen, twee citaten van Steven Van Gucht in de wandelgangen van de VRT. Het eerste citaat: ‘Natuurlijk is dit probleem over als we scholen sluiten’, vijf minuten nadat hij voor de camera tegen mij argumenteerde in Terzake dat scholen geen probleem waren. Het tweede citaat: ‘Als we het schooljaar herschikken, krijgen we de hele toerisme-industrie tegen ons’. Do I need to say more?

Print