VTM neemt afscheid van programmabaas Ricus Jansegers | Topics.be

Gepubliceerd op Auteur: koenarchief

https://www.topics.be/vtm-neemt-afscheid-van-programmabaas-ricus-jansegers-a13870250hln/?context=zoek%2F%3Fquery%3DRicus%2520Jansegers

VTM neemt afscheid van programmabaas Ricus Jansegers

Uitgerekend op de dag dat aan de Medialaan in Vilvoorde geklonken werd op het nieuwe jaar van VTM, Qmusic en alle andere zenders, raakte bekend dat DPG Media afscheid neemt van zijn programmadirecteur Ricus Jansegers. Hij wordt niet onmiddellijk vervangen.

Mark CoenegrachtUit de krant van 8 januari 2020
1 min

Jansegers werd begin 2014 programmadirecteur bij wat toen nog VMMa heette. Hij was de bezieler van tal van nieuwe projecten, stond mee aan de wieg van CAZ en was vooral beslagen in het invullen van klassieke tv-schema’s en het beheer van tv-budgetten.

Het afscheid van Jansegers past in de nieuwe strategie van de tv-poot van DPG Media, dat moet uitgroeien tot een modern, digitaal tv-bedrijf. “De entertainmentpoot van DPG Media, met VTM en Qmusic als vlaggenschepen, zit in volle transformatie. Tot vorig jaar vertrok elk idee en initiatief vanuit lineaire televisie, zeg maar de VTM-programma’s die u thuis op uw tv te zien kreeg. Vroeger was de programmadirecteur de spil van dat typische omroepbedrijf. Aangezien dat geëvolueerd is naar een mediabedrijf met verschillende tv-platformen, is het logisch dat er ook een andere aansturing is. De vroegere werkwijze is door de snelle verandering van het kijkgedrag in Vlaanderen en de rest van de wereld voorbijgestreefd”, zo duidt Dirk Lodewyckx, algemeen directeur tv, streaming en radio.

Breder perspectief

“We hebben dus de volledige structuur van onze tv-organisatie bijgestuurd, aangepast aan de nieuwe technologische wereld waarin we leven en aan het kijkgedrag van de Vlaming. We starten niet enkel meer vanuit televisie, maar vanuit een veel breder perspectief. De entertainmentpoot van DPG Media bestaat nu uit vier blokken. Naast de klassieke radiopoot en een afdeling lineaire tv hebben we een cel ‘lokale content’ en de nieuwe cel streaming. Onze streamingdiensten zijn nog een jong, maar nu al succesvol verhaal. Met dank aan VTM GO, dat zes maanden na de start al aan 1 miljoen geregistreerde gebruikers en meer dan 10 miljoen views per maand zit. Zeker zo belangrijk wordt straks de lancering van wat nu nog onze ‘Vlaamse Netflix’ heet’.” (MC)

Print