Toont Black-out de toekomst voor VRT.Nu?
Wordt de nieuwe Eén-reeks Black-out het voorbeeld van hoe VRT zal moeten samenwerken met Streamz? ‘Eén mag geen promotiekanaal voor Streamz worden’, zegt Katia Segers (SP.A).
Valerie Droeven
donderdag 26 november 2020 om 3.25 uur
Oogt de toekomst van VRT.Nu donker of niet? Maarten De Bouw/vrtBijna 1,3 miljoen Vlamingen keken afgelopen zondagavond naar de eerste aflevering van de politieke thrillerserie Black-out op Eén. Wie benieuwd is naar de rest van de reeks en die wil bingen, moet naar de betalende streamingdienst Streamz, een joint venture van Telenet (Vier, Vijf en Zes) en DPG Media (de VTM-zenders). Een abonnement kost 11,95 euro per maand. Op VRT.Nu staat voorlopig alleen de eerste aflevering. De seriezal wel een maand in haar geheel op VRT.Nu blijven staan eenmaal ze volledig uitgezonden is.
Het verschil met De twaalf, een jaar geleden op Eén, kon niet groter zijn. Ook die serie, over een assisenproces met Maaike Cafmeyer in de hoofdrol, was net als Black-out geschreven om te bingen. Beide series zijn plotgedreven, werken naar een ontknoping toe en veel afleveringen eindigen met een cliffhanger. Maar vorig jaar stelde de VRT alle afleveringen van De twaalf meteen na de eerste aflevering ter beschikking op VRT.Nu. Zo speelde de openbare omroep in op de veranderende kijkgewoontes van jongeren – en almaar meer volwassenen – die geen week meer willen wachten op een volgende aflevering. Mensen die heel de serie al gebinged hadden voor ze werd uitgezonden op Eén, prezen ze aan op zowel de sociale media als aan de koffiemachine, en voerden zo de beste reclamecampagne. De reeks werd goed bekeken via VRT.Nu en haalde ook uitstekende kijkcijfers op Eén.
Om de komende jaren relevant te blijven tussen het internationale streaminggeweld, is VRT.Nu voor de VRT een essentieel instrument. Maar de vrees is dat deze dienst de komende jaren flink aan banden wordt gelegd. Dat blijkt, bijvoorbeeld, uit een ontwerptekst van de beheersovereenkomst die vorige week uitlekte – dat is het contract dat de Vlaamse overheid voor de komende vijf jaar afsluit met de openbare omroep.
‘De financiering van series mag niet in het gedrang komen als de VRT verplicht wordt om zeer verregaand met Streamz samen te werken’ An Jacobs gedelegeerd bestuurder VOFTP
Zo zou VRT.Nu vanaf 2021 ‘geen previews van internationale fictiefilms en televisiefictiereeksen (meer mogen) aanbieden’. Over wat de omroep op VRT.Nu nog met eigen Vlaamse fictie mag doen, blijft de tekst vaag. Maar in een gezamenlijk statement stelden de Vlaamse private media daags nadien dat er over VRT.Nu ‘in de ontwerptekst nauwelijks wordt gezocht naar de manier om marktversterkend samen te werken.’Een stapje verder
Voor DPG Media en Telenet hangt veel af van het succes van Streamz. De druk op de VRT om hen daarbij zo veel mogelijk te helpen, is groot. Bij de lancering van Streamz in september werd Black-out op het allerlaatste moment nog in preview aan Streamz toegevoegd.
Het is niet nieuw dat een reeks al op een ander betalend platform te bekijken is voor ze op Eén of Canvas te zien is. Ook Quiz me quick destijds of Albatros onlangs waren eerder via Play van Telenet te bekijken. Het zogenaamde preview window verkopen, is voor productiehuizen een manier om voldoende budget te verzamelen om een reeks te maken. Maar Black-out gaat nog een stapje verder. De uitzending op Eén – de bijna 1,3 miljoen kijkers en de pr-campagne – duwt nu een flink aandeel extra kijkers naar Streamz. Het is namelijk het enige platform waarop de serie op dit moment te bingen is. Streamz geeft geen cijfers vrij, maar ceo Peter Vindevogel bevestigt wel dat ‘het aantal consultaties bij Streamz van Black-out maandag effectief omhoog gegaan is. Een effect dat we eerder ook zagen bij bijvoorbeeld De dag, nadat die reeks op Vier werd uitgezonden.’
Onder meer Katia Segers, mediaspecialist van SP.A, maakt zich daarover zorgen. ‘Als dit hét model wordt voor de samenwerking tussen de VRT en Streamz, dan maakt de streamingdienst Eén tot zijn promotiekanaal. De zender moet dan mensen naar Streamz leiden’, zegt Segers. ‘Dat is nadelig voor de VRT en vooral voor de Vlaming. Die betaalde al via zijn belastingen voor deze reeks. Black-out is al in preview gelanceerd achter de betaalmuur van Streamz, weken voor de serie op Eén uitgezonden werd. En wie nu zin heeft om de reeks te bingen, wordt opnieuw richting een betalend abonnement op Streamz gepusht. De samenwerking tussen de VRT en Streamz moet een win-win zijn voor beide partijen. Met dit model winnen alleen DPG en Telenet.’
Hoofdbekommernis
Vindevogel ziet wél een win-win voor beide partijen. ‘Titels die in preview gaan op Streamz, hebben een breder bereik. Dat toont net dat de samenwerking tussen ons streamingplatform en lineaire zenders, zoals Eén, haar vruchten afwerpt. Want lokale, Vlaamse series worden zo door Vlamingen alleen maar meer bekeken.’
Op dit moment financiert een zender als Eén nog altijd een veel groter deel van een fictiereeks dan de streamingdienst die ze in preview toont. De vraag rijst of de VRT dat zal blijven doen als die zozeer beperkt wordt in wat ze met zo’n serie mag doen. ‘Voor de Vlaming is het belangrijk dat wij goede fictie kunnen blijven maken’, zegt An Jacobs van het VOFTP, de koepel van Vlaamse producenten. ‘Onze hoofdbekommernis is dat de financiering van series, die in handen van de producenten ligt, niet in het gedrang mag komen als de VRT verplicht wordt om zeer verregaand met Streamz samen te werken.’
De VRT benadrukt dat er ‘wellicht een gemengd model komt’ waarbij er soms previews te zien zijn op Streamz of andere platformen en soms niet. ‘Alles in overleg met de productiesector’, zegt woordvoerder Bob Vermeir. ‘Wat het financieringsmodel ook wordt, het gaat erom dat we samen Vlaamse fictie kunnen blijven financieren.’
Meer info:
Verschenen op donderdag 26 november 2020
Met vriendelijke groeten,
Els Verelst
Stafmedewerker ACOD-VRT
+32 2 741 5628
els.verelst
Auguste Reyerslaan 52 1N11
B-1043 Brussel
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.