Sven Gatz ziet het gevaar van uitgesteld kijken
Vlaamse Netflix en verplichte reclame moeten inkomstenverliezen van zenders beperken
Binnen amper acht jaar kijken we de helft van de tijd uitgesteld naar televisie, blijkt uit nieuw onderzoek. Die bliksemsnelle groei doet de reclame-inkomsten van de tv-zender smelten als sneeuw voor de zon. Samenwerken is de enige optie die hen rest. ‘Het is nu of nooit.’
Bijna drie op de vier kijkers (72,9 procent) van De mol bekeken dat programma uitgesteld. Bij Temptation Island was het uitgesteld kijken goed voor 67,3 procent. En ook Blind getrouwd (58,8 procent) en Gevoel voor tumor (52,8 procent) werden door meer dan de helft van de kijkers uitgesteld bekeken. Dat laat zich steeds nadrukkelijker voelen in de reclame-inkomsten van de zenders in kwestie. Kijkers die uitstelgedrag vertonen, spoelen de reclameblokken massaal door. En daar lijkt geen einde aan te komen. Integendeel.
Nieuw onderzoek van Econopolis laat zien dat het uitgesteld kijken de komende jaren nog verder stijgt. Bij de commercieel interessantste doelgroep – kijkers van 18 tot 54 jaar – stijgt het fenomeen tegen 2026 zelfs tot 50 procent van de kijktijd. En dat terwijl het uitgesteld kijken bij diezelfde doelgroep vandaag goed is voor ‘slechts’ 33 procent van de kijktijd. Een spectaculaire groei dus, die volgens de berekeningen van Econopolis tot een daling met 18 procent van de inkomsten uit reclame zal zorgen. Een nieuwe klap voor de commerciële zenders die de voorbije jaren al een aanzienlijk deel van die inkomsten zagen weglekken naar Facebook, Google en co.
Met die verontrustende boodschap bracht mediaminister Sven Gatz (Open Vld) – die de studie bestelde – gisteren de betrokken zenders en operatoren rond de tafel. Gevolgd door een dringende oproep om samen op zoek te gaan naar een oplossing voor het probleem. “Het is duidelijk dat dit fenomeen niet plots zal verdwijnen”, zegt Gatz. “Er moet iets gebeuren. Het is echt nu of nooit.”
Als de betrokkenen passief blijven, gaan we een toekomst tegemoet met een pak minder Vlaamse content op het scherm. Die programma’s van eigen makelij zijn immers het duurst om te produceren en zullen als eerste geschrapt worden wanneer de reclame-inkomsten opdrogen. “Maar een zender zonder eigen producties zal minder kijkers lokken”, voorspelt Gatz. “Wat de reclame-inkomsten nog verder de dieperik in jaagt. Zo dreigen we in een vicieuze cirkel terecht te komen.”Maar zover hoeft het dus niet te komen. In de studie van Econopolis worden suggesties gedaan om het tij te keren. Speerpunten zijn een aanpassing van het reclamemodel en het op poten zetten van een Vlaamse Netflix-variant. Wat het eerste betreft, wordt gepersonaliseerde reclame uitdrukkelijk naar voor geschoven. Die zorgt niet alleen voor minder irritatie bij het doelpubliek, adverteerders zijn ook bereid meer te betalen aan wie belooft hen bij de juiste doelgroep te brengen.
Spotjes op maat
Maar dan moeten die spotjes natuurlijk wel bekeken worden. Daarom stelt Econopolis voor om bij een deel van die reclameboodschappen – denk aan 2 minuten per uur – het doorspoelen te beperken. Een totaal verbod op doorspoelen, zoals de mediaminister begin dit jaar suggereerde, is geen optie. Gatz: “De studie toont ook het belang van kijkcomfort aan. Als we dat niet garanderen, haken mensen af.”
Een tweede speerpunt is het opzetten van een Vlaamse Netflix. Een betalend platform met Vlaamse én buitenlandse content dat tot een extra inkomstenbron voor de zenders kan uitgroeien. Gatz: “Voorbeelden uit het buitenland tonen aan dat mensen bereid zijn voor twee, in sommige gevallen zelfs drie televisiediensten te betalen. Zo’n initiatief heeft dus zeker slaagkansen.”
Maar dan moeten de verschillende spelers snel de handen in elkaar slaan. “We hebben maximaal twee jaar. Als zo’n platform er dan niet is, hebben we onze kans verkeken.” De zenders en operatoren krijgen nu een paar weken tijd om op de studie en de aanbevelingen te reageren. Daarna wil Gatz ze opnieuw rond de tafel brengen om aan concrete oplossingen te werken.
Nieuw: krijg nu gratis tips over niet te missen series en tv-programma’s met DM Zapt in Messenger.