Met de auto op vakantie? Dit zijn de opvallendste (nieuwe) verkeersregels in het buitenland
Het schooljaar zit er bijna op, de zomervakantie staat voor de deur. Traditioneel vertrekken veel Vlamingen dan op autovakantie en doorkruisen ze daarbij onze buurlanden op weg naar hun vakantiebestemming. Even traditioneel krijgen heel wat bestuurders achteraf echter ook een boete in de bus, omdat ze een overtreding hebben begaan waar ze vaak nog niet eens op de hoogte over waren. Wil jij je met de wagen niet laten vangen tijdens je vakantie, dan zetten wij samen met VAB de belangrijkste regels nog eens op een rij.
7 min
Mobiliteitsorganisatie VAB plaatste onlangs een test met enkele opvallende buitenlandse verkeersregels online, en de resultaten zijn toch ontnuchterend, zegt woordvoerster Joni Junes. “41 procent van de deelnemers scoorde minder dan de helft. Vooral bij de mannen blijkt de kennis slecht. Daar slaagt slechts 38 procent voor de test, tegenover 48 procent bij de vrouwen.”
Vooral de regels rond milieuzones in de verschillende landen blijken niet echt gekend. Op zich ook logisch, vindt VAB, aangezien er geen eenduidige wetgeving is en de regels tussen steden onderling zelfs verschillen.
Wij zetten de nieuwste regels land per land op een rijtje en frissen de belangrijkste reglementeringen nog even op.
FRANKRIJK
Snelheid
Wie met de auto door Frankrijk rijdt, is gewaarschuwd: vanaf 1 juli gaat de maximumsnelheid op secundaire wegen naar omlaag. Je mag op wegen met één rijstrook in elke richting en zonder middenberm dan nog maar 80 km/u rijden, en geen 90 km/u meer zoals nu.
Het gaat om meer dan 400.000 kilometer aan zogenaamde routes nationales en départementales. Op wegen met in totaal vier rijstroken blijft de maximumsnelheid op 90 km/u.
De Franse politie verzekert dat er geen overgangsperiode komt. Alle vaste en mobiele radarinstallaties zullen op 1 juli aangepast zijn aan het nieuwe snelheidsregime. Wie nog 90 km/u rijdt waar hij nog maar 80 km/u mag, riskeert dan ook een boete van 68 euro.
De andere maximumsnelheden in Frankrijk:
– Autosnelwegen: 130 km/u bij droog weer, 110 km/u bij regen
– Wegen buiten de bebouwde kom met middenberm: 110 km/u bij droog weer, 100 km/u bij regen
– Wegen buiten de bebouwde kom met twee rijstroken in elke richting: 90 km/u bij droog weer, 80 km/u bij regen
– Wegen buiten de bebouwde kom met één rijstrook in elke richting en zonder middenberm: 80 km/u
– Binnen de bebouwde kom: 50 km/u
Milieuvignet
Ook Frankrijk is sinds kort op de internationale golf van milieustickers en -vignetten gesprongen. Veel steden kennen het principe al tijdens dagen met veel luchtvervuiling, maar enkel in het centrum Parijs geldt er sinds vorig jaar permanent een Zone à Circulation Restreinte, waarvoor je een Crit’Air Ecovignet nodig hebt.
Welk vignet je exact op je auto moet plakken, is afhankelijk van het type en de leeftijd. Je kan online nagaan welke sticker je moet kopen en het vignet ineens bestellen.
Gsm en gps
Frankrijk is bijzonder streng op het vlak van gsm- en gps-gebruik achter het stuur. Met je gsm in de hand bellen mag ook niet wanneer je stilstaat langs de weg, al rijdend mag je ook niet met oortjes in handenvrij bellen en je telefoon mag zich tijdens het rijden niet in je gezichtsveld bevinden.
Een radarverklikker die de exacte locatie van flitspalen en mobiele controles aangeeft, ook als app op je smartphone, is ten strengste verboden. Deze functies moeten uitgezet worden en informatie over de locaties die al op het toestel staat, moet gewist worden. De boetes kunnen oplopen tot 1.500 euro. Gewone navigatie via een gsm mag wel, maar je smartphone moet in dat geval in een houder worden geplaatst en het scherm van de smartphone mag tijdens het rijden niet worden aangeraakt of worden gebruikt om berichten te lezen.
Andere regels
Het is niet verplicht om overdag je dimlichten aan te zetten, maar het wordt wel geadviseerd. Het is verplicht om ze aan te zetten in tunnels. Op de motor zijn dimlichten overdag verplicht.
Op smalle bergwegen heeft stijgend verkeer voorrang op dalend verkeer. Indien nodig moet het makkelijkst wendbare voertuig uitwijken voor minder wendbare voertuigen.
DUITSLAND
Snelheid
Ook al is er geen algemene snelheidsbeperking op de Autobahnen (er geldt een richtsnelheid van maximaal 130 km/u), op veel plaatsen mag je toch niet sneller dan 120 of 90 km/u rijden. Zeker bij wegenwerken geldt er een strikte maximumsnelheid en treedt de Duitse politie streng op.
Binnen de bebouwde kom mag je maximaal 50 km/u, buiten de bebouwde kom 100 km/u. Een rechthoekig geel bord met een zwarte plaatsnaam geeft het begin van de bebouwde kom aan, hetzelfde bord met een rode streep het einde.
Milieuzones
Bekender dan het Parijse milieuvignet zijn de Duitse Umwelt- of milieuzones, die in veel steden van toepassing zijn. Je hebt er een sticker voor nodig die je op je voorruit moet plakken, en waarvan de kleur afhankelijk is van de uitstoot van je auto.
De Duitse Umweltzones bestaan al een aantal jaren, en ondertussen zijn de rode en gele stickers bijna nergens meer geldig en heb je bijna altijd een groene sticker nodig. Je kan de juiste sticker kopen in de garages en stations voor Technische controle van TÜV en Dekra in de steden waar het vignet van toepassing is, of op voorhand in de VAB-webwinkel.
Rettungsgasse
Het was de slechts beantwoorde vraag van de VAB-quiz: in welke landen moet je een ‘Rettungsgasse’ of reddingsstrook vormen bij een file of bij sterk vertraagd verkeer? Behalve in Duitsland is dat ook in Oostenrijk verplicht, en aangeraden in Zwitserland. Je wordt er geacht om, wanneer je aansluit in een file, een strook in het midden vrij te houden voor de hulpdiensten.
Wie op de linkerrijstrook rijdt, moet daarom zo links mogelijk aanhouden, wie op de middenrijstrook of rechterrijstrook rijdt, zo rechts mogelijk. Op die manier krijgen de hulpdiensten vrije baan.
Veel buitenlanders kennen de regel niet. Bij zware ongevallen in Duitsland is dan ook vaak te horen dat de hulpdiensten gehinderd waren door (buitenlandse) bestuurders die niet op tijd aan de kant gingen.
Andere regels
Ook in Duitsland is het meenemen en gebruiken van radardetectieapparatuur verboden, ook de signalering van flitspalen of trajectcontrole in navigatieapparatuur, gsm’s, tablets enz. moet worden verwijderd van die apparatuur. Verwijderen wil echt zeggen verwijderen, niet gewoon uitzetten.
SPANJE
Snelheid
Op de Spaanse autosnelwegen (autopista en autovía) mag je maximaal 120 km/u rijden. Op de autowegen mag je 100 km/u, op de gewone wegen buiten de bebouwde kom 90 km/u. Binnen de bebouwde kom geldt een maximumsnelheid van 50 km/u.
Andere regels
Ook Spanje is net als Frankrijk behoorlijk streng wat betreft gsm- en gps-gebruik. Handsfree bellen met oortjes is er verboden, net als het aanraken van een gps of smartphone. Enkel een gps-toestel mag zich in je gezichtsveld bevinden.
Draag je een bril? Dan moet je in principe een reservebril bij je hebben. Een tweede gevarendriehoek is enkel verplicht voor Spanjaarden, niet voor buitenlanders.
In Spanje gelden in sommige steden milieuzones die beperkt zijn voor vergunninghouders. Barcelona kent een milieuzone tijdens dagen met grote luchtverontreiniging.
NEDERLAND
Snelheid
In Nederland mag je sinds enkele jaren volgens de algemene regel op de autosnelwegen 130 km/u rijden. Op veel plaatsen geldt er nog wel een beperking tot 120 of 100 km/u, maar dan moet dat aangegeven zijn door verkeersborden.
Op autowegen mag je 100 km/u, op gewone wegen buiten de bebouwde kom in principe 80 km/u. Binnen de bebouwde kom is de maximumsnelheid 50 km/u.
Op veel wegen wordt de snelheid ook aangeven door de strepen op de weg, een feit dat veel Belgische bestuurders niet kennen, blijkt ook uit de VAB-test. Dubbele witte middenstrepen met groene kleur ertussen betekenen dat je 100 kilometer per uur mag; dubbele witte middenstrepen zonder groene kleur dat je 80 kilometer per uur mag. Is er geen middenstreep, dan mag je ook 80 kilometer per uur, behalve als er langs de weg een bord staat met 60 km/u.
De strepen veranderen niets aan de bestaande verkeersregels en maximumsnelheden op wegen buiten de bebouwde kom. Zo gaan bijvoorbeeld de verkeersborden vóór de strepen.
Nederland kent ook blauwe snelheidsborden: die geven de aangeraden snelheid aan.
Milieuzones
Steeds meer Nederlandse steden voeren een milieuzone in. Oudere voertuigen mogen steden als Amsterdam, Rotterdam en Utrecht niet meer in. Meer informatie vind je op de landensite van de VAB of bij de Nederlandse ANWB.
ITALIË
Snelheid
Op de Italiaanse autosnelwegen mag je maximaal 130 km/u, op de autowegen 110 km/u. Op gewone wegen buiten de bebouwde kom is de maximale snelheid 90 km/u, binnen de bebouwde kom 50 km/u.
Milieuzones
Ook Italië kent steeds meer milieuzones in steden, die nog maar weinig bekend zijn bij buitenlanders: de Zona Traffico Limitato. Steden met milieuzones zijn bijvoorbeeld Rome, Arezzo, Bologna, Bolzano, Bressanone (Brixen), Firenze (Florence) , Milaan, Palermo, Pisa, en Verona.
De regels verschillen heel erg van stad tot stad. VAB raadt wie niet per se binnen de zone hoeft te zijn aan buiten de zone te parkeren en op een andere manier de zone in te gaan, bijvoorbeeld te voet, met het openbaar vervoer of met een taxi.
Andere regels
Sinds 2016 is het strafbaar om te roken in een auto of camper in het bijzijn van een passagier onder de 18 jaar of een zwangere vrouw. De boete is zeer hoog.
Ook in Italië mag je niet handsfree bellen met een koptelefoon op.
Fietsen die achter op de caravan of motorhome worden vervoerd, moeten worden gemarkeerd met een reflecterend aluminium bord van 50 x 50 cm dat wit is met 5 rode diagonale strepen.
Zoek je meer informatie of andere landen? Dan kan je terecht op de landensites van VAB.
Cadeautje Verras je familie of vrienden met hun eigen persoonlijke nieuwssite, gebaseerd op een selectie van hun favoriete onderwerpen.