De nieuwe wegcode: meer aandacht voor fietsers en genderneutrale borden | binnenland | De Morgen

Gepubliceerd op Auteur: koenarchief

De nieuwe wegcode: meer aandacht voor fietsers en genderneutrale borden

Verkeerswetgeving wordt na meer dan veertig jaar gemoderniseerd

Na meer dan veertig jaar wordt de verkeerswetgeving gemoderniseerd en vereenvoudigd. Zo komt er meer aandacht voor fietsers, en worden de verkeersborden genderneutraal.

Voor het eerst sinds 1975 komt er een grondige update van de wegcode, het geheel aan verkeersregels. Federaal mobiliteitsminister François Bellot (MR) legde de nieuwe wegcode voor aan de gewesten. Als die akkoord gaan, gelden de nieuwe regels vanaf 1 januari 2021. Omdat vele duizenden verkeersborden zullen moeten worden weggehaald en vervangen door nieuwe, geldt wel een overgangsbepaling tot 2030.

We zetten de belangrijkste veranderingen hieronder even op een rijtje.

Meer aandacht voor fietsers

In de nieuwe wegcode komt er meer aandacht voor fietsers. Zo zijn er steeds meer fietszones, een of meerdere straten waar fietsers altijd voorrang hebben. Ze mogen de hele breedte van de straat gebruiken en auto’s mogen de fietsers niet inhalen. In fietszones geldt een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur.

Nog een tegemoetkoming aan fietsers is ‘vierkant groen’: Op bepaalde kruispunten zullen fietsers en voetgangers uit alle richtingen gelijktijdig groen licht krijgen. Auto’s moeten op dat moment blijven staan. Vierkant groen moet zwakke weggebruikers toelaten om het kruispunt veilig over te steken.

Op sommige kruispunten komt er een nieuw voorrangsbord dat fietsers toelaat het rode licht te negeren en af te slaan in de richting van de pijl. Andere weggebruikers die hun weg kruisen, hebben wel voorrang.

Speed pedelecs, elektrische fietsen die tot 45 kilometer per uur kunnen rijden, moeten voortaan ingeschreven worden. Gebruikers moeten zestien jaar oud zijn, een theoretisch en praktisch rijexamen afleggen en een helm dragen.

Voetgangers en fietsers krijgen voortaan meer ruimte. Buiten de bebouwde kom moeten automobilisten 1,5 meter afstand laten. In de zone-50 blijft een afstand van één meter gelden. Bestuurders die die afstand niet respecteren, riskeren een boete.

Veiligheid van kinderen

De omgeving van scholen moet veiliger worden. Daarom zullen de straten rondom scholen bij het begin en het einde van de schooldag tijdelijk autovrij gemaakt kunnen worden. Dat gebeurt nu al in heel wat steden en gemeenten, maar voortaan bestaat er dus ook een wettelijke basis.

Kinderen tot tien jaar zullen op het voetpad mogen fietsen. Nu is dat tot negen jaar.

Kinderen tot drie jaar moeten verplicht in een fietsstoeltje zitten met een rugsteun en voetsteunen. De kinderen moeten vastgegespt worden.

Nieuwe borden

Er komen heel wat nieuwe verkeersborden. Zo komt er een bord dat waarschuwt voor mist op de weg. De afbeelding zal vooral op mobiele verkeersborden gebruikt worden.

Een ander bord waarschuwt weggebruikers als ze op een weg rijden waar voor sporen liggen. Dat komt vooral van pas in grootsteden, waar automobilisten en fietsers vaak over tramsporen moeten rijden.

Dit verkeersbord verbiedt voortaan mobilhomes op bepaalde plaatsen en wegen.

Carpoolen moet het aantal files verminderen. Carpoolers die met minstens 2 in de wagen zitten, kunnen gebruikmaken van aparte rijstroken

Opvallend: in de toekomst zullen verkeersborden genderneutraal zijn. Vroeger stonden op de borden soms figuren met rokjes of petten, voortaan worden alle figuren neutraal gestileerd.

Nieuwe regels

Wie de straat wil oversteken, moet gebruik maken van het zebrapad. Tenminste, als er binnen de 20 meter een zebrapad is. Vandaag bedraagt die wettelijke afstand nog 30 meter, maar die regel wordt vaak genegeerd wegens te ver.

Het is verboden om in te halen aan kruispunten. Dat is vandaag al het geval, maar wordt in de nieuwe wegcode verduidelijkt.

Wie via de linkerrijstrook de rotonde oprijdt, zal in de toekomst niet langer de eerste afslag mogen nemen. Zo kunnen zij het verkeer op de buitenste strook niet meer de pas afsnijden.

Op drievaksbanen mogen de hulpdiensten de volle lijn tussen twee rijstroken overschrijden. Door dat manoeuver, dat in de praktijk al vaak wordt toegepast, in de wegcode in te schrijven, kunnen bestuurders die niet uit de weg gaan voor de hulpdiensten voortaan ook beboet worden.

Wie pech krijgt op de snelweg, zal geen gevarendriehoek meer moeten plaatsen op 100 meter van het voertuig. Maar dan moeten wel de vier knipperlichten worden aangezet.

De nieuwe wegcode erkent hoverboards, segways en elektrische steppen. Zij zullen maximaal 25 kilometer per uur mogen rijden.

Ook testen voor zelfrijdende auto’s worden mogelijk. In 1975 was daar nog geen sprake van, wat dergelijke testen vandaag in theorie onwettig maakt. Daar komt dus verandering in.