Zo wil minister Weyts het fileprobleem aanpakken
Vlaanderen trekt dit jaar 15 miljard euro uit voor mobiliteit: een recordbedrag. Minister van Mobiliteit wil daarmee vooral de files tegengaan. Dat is nodig, want uit het jaarverslag van het Vlaams Verkeerscentrum blijkt vandaag dat de files op Vlaamse snelwegen in 2017 zes procent zwaarder geworden zijn.
Daarmee zijn alle vorige recordwaarden qua filezwaarte (combinatie van filelengte en fileduur) geklopt. Het verkeer op de Vlaamse snelwegen nam vorig jaar met 0,6 procent toe op werkdagen en met 1,9 procent op zaterdag. Opmerkelijk is dat het vrachtverkeer, na een status quo in 2016, weer stevig aangroeide met 1,5 procent op werkdagen. “Onze verzadigde wegen slibben dus voort dicht, met langere files en meer tijdverlies tot gevolg”, aldus het Vlaams Verkeerscentrum.
Zowel de ochtend- als de avondfiles namen toe in 2017. De ochtendfiles waren in 2017 met 158 kilometer gemiddeld 13 kilometer langer dan in 2016. De avondfiles gingen van 121 naar 124 kilometer.
Antwerpen
Daarbij sprong vooral het verkeersinfarct in Antwerpen in het oog. In de regio Antwerpen werden de ochtendfiles 14 procent zwaarder, de avondfiles liefst 18 procent. De filezwaarte in Antwerpen was daarmee, over de hele dag bekeken, veel groter dan in Brussel (ochtendfiles +7 procent, avondfiles +5 procent).
Geen wonder dat ook de ‘filekampioen’ zich in Antwerpen bevindt. In de Kennedytunnel in de richting van Nederland stond dagelijks meer dan tien uur file, twee uur meer dan twee jaar geleden.Maandag 11 december was overigens de absolute topdag qua filelengte. Toen stond er door hevige sneeuwval tijdens de ochtendspits maar liefst 603 kilometer file op de Vlaamse snelwegen.
15 miljard euro
Net vandaag heeft Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts (N-VA) zijn plannen voor het komende jaar toegelicht. De minister investeert 1,5 miljard euro in mobiliteit, goed voor 32 werven op de autosnelwegen.
Daarmee wil de minister in eerste instantie focussen op het aanpakken van de files. Waar mogelijk wordt er geïnvesteerd in extra capaciteit. Er worden spitsstroken aangelegd langs de E17 (Zwijnaarde – De Pinte), de E313 (Lummen – Beringen) en de E314 (Herent – Aarschot).Daarnaast zet de minister in op leefbaarheid. De levenskwaliteit van mensen die in de buurt van autosnelwegen wonen, moet omhoog door de plaatsing van geluidsschermen langs de A12 (Ekeren), de E314 (Genk) en de E17 (Zwijnaarde – De Pinte). Er is ook geld voor investeringen in alternatieven voor de auto, zoals de fietsbrug over de E314 in Leuven ter hoogte van het UZ Gasthuisberg.
Verkeershinder
In de provincie Antwerpen staan de meeste werken gepland, waaronder enkele projecten die ernstige verkeershinder zullen veroorzaken. “Waar we werken om de mobiliteit te verbeteren, werken we ook mensen op de zenuwen”, beseft Weyts. Als wegbeheerder zal het Agentschap Wegen en Verkeer de hinder zoveel mogelijk proberen te beperken. Daarom zal bij de snelwegwerken maximaal worden ingezet op volcontinu werken (7 dagen op 7, 24 uur op 24) en op werken tijdens weekend- en vakantiedagen.
Maarten Matienko van mobiliteitsclub VAB pleitte er alvast voor om extra aandacht te hebben voor de coördinatie met de werken op andere wegen.
Om tijdens de werken de veiligheid van de arbeiders en de weggebruikers te garanderen, zal de mobiele trajectcontrole die momenteel langs de A12 staat worden ingezet bij de snelwegwerven. “Je kan immers geen klassieke trajectcontrole installeren voor de duur van een werf, vandaar de mobiele trajectcontrole”, klinkt het.