Wat zijn de essentiële vaardigheden voor een leider?
Heel wat mensen worden manager omdat ze als individuele werknemer succesvol waren in hun werk. Maar je succes als manager hangt in grote mate af van je team. Of in atletiektermen: was de werknemer een honderdmetersprinter, dan is de manager een tienkamper. Minstens, want om een goede manager te worden, blijken zeventien vaardigheden in vijf domeinen cruciaal.
Communiceren en motiveren zijn belangrijke vaardigheden voor een leider, maar er zijn er nog veel meer.
Over management is al vele liters inkt gevloeid, maar het recent uitgegeven Handboek voor Managers van Harvard Business Review biedt de spreekwoordelijke management summary. Een bijbel van ruim 350 pagina’s, recent ook naar het Nederlands vertaald. “Misschien ben je dankzij je vaardigheden als verkoper gepromoveerd tot regionaal salesmanager, maar je succes als manager hangt af van andere eigenschappen”, klinkt het. We overlopen de vijf domeinen waarbinnen een manager zich moet ontwikkelen.
1. Denken als een leider
Manager ben je misschien al, maar leider daarom nog niet. “Veel nieuwe managers verwachten dat hun functie het makkelijker zal maken om hun ideeën door te voeren, en merken tot hun verbazing dat net het tegenovergestelde waar is.” Je moet ook denken als een leider. Het zijn de primaire bouwstenen, zoals de impact van je (nieuwe) functie op je dagelijkse verantwoordelijkheden. Voorts moet je werken aan vertrouwen, geloofwaardigheid, je emotionele intelligentie en jezelf positioneren voor succes. “Zo moet je begrijpen hoe jij en je team passen in het grotere plaatje van je organisatie en haar doelstellingen.”
2. Jezelf aansturen
Hierbij gaat het om vaardigheden die cruciaal zijn voor je eigen functioneren als leider. Zo moet je weten hoe je jezelf moet positioneren binnen de organisatie om vertrouwen en macht te verwerven. Het komt erop aan om effectief te communiceren en de aandacht van je toehoorders vast te houden. Hierbij hoort ook je persoonlijke productiviteit waarbij je je tijd optimaal indeelt en stress of chaos buiten de deur houdt.
3. Mensen aansturen
Een van de belangrijkste verantwoordelijkheden als manager is om je medewerkers optimaal te laten presteren. Je delegeert je werk, maar houdt je mensen wel verantwoordelijk voor hun taken. Je geeft effectieve feedback en stelt de ontwikkeling van werknemers voorop.
4. Teams aansturen
Hierbij wordt de een-op-eenrelatie overstegen. Je moet als manager het werk van werknemers organiseren en ondersteunen. Dit impliceert om een samenhangende en productieve groepscultuur te stimuleren. “Hierbij hoort ook het bevorderen van creativiteit, bijvoorbeeld door productieve brainstormsessies met je team”, klinkt het. Naast natuurlijk het aantrekken van de juiste mensen en die betrokken houden bij hun werk.
5. Het bedrijf aansturen
Het laatste onderdeel behelst een aantal technische competenties die je onder de knie moet krijgen om de teamprestaties binnen de organisatie te meten en te verhogen. Het gaat hierbij over strategische denken, plannen en uitvoeren. Maar ook om het begrijpen van financiële basisconcepten, die je helpen om naar de algemene gezondheid van je bedrijf te peilen en belangrijke beslissingen te nemen.
Een heleboel vaardigheden dus. Al vult Clayton Christensen, de bekende professor van Harvard Business School, dit positief in. “Er is geen andere beroep waarin je zoveel manieren ter beschikking hebt om anderen te helpen leren en groeien”, stelt hij. “Management is een zeer nobel beroep als je het goed doet.”
Checklist voor managers: 17 essentiële vaardigheden
In ‘Handboek voor Managers’ worden 17 essentiële vaardigheden opgesomd waar de hedendaagse manager aan moet voldoen. We sommen ze even op:
- Je rol als leider en manager begrijpen
- Werken aan vertrouwen en geloofwaardigheid
- Emotionele intelligentie
- Jezelf positioneren voor succes
- Een invloedrijk persoon worden
- Effectief communiceren
- Je eigen productiviteit optimaliseren (timing, stress,..)
- Je eigen ontwikkeling aansturen
- Zelfverzekerd delegeren
- Effectieve feedback geven
- Talent van medewerkers ontwikkelen
- Leidinggeven aan teams
- Creativiteit bevorderen
- De beste mensen aannemen en behouden
- Bedrijfsstrategie ontwikkelen
- Financiële stukken begrijpen
- Een businesscase opstellen
(wv)
Handboek voor managers, Harvard Business Review, Business Contact, 2017, ISBN: 978904701125, 352 pagina’s
Valkstraat 61
2860 Sint-Katelijne-Waver
M +32(0)491621271